top of page
  • Admin

Εγγυήσεις και επιστροφές όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε σύμφωνα με την ΕΥΡΩΠΑΪΚΉ ΈΝΩΣΗ


Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, εάν ένα εμπόρευμα που αγοράσατε αποδειχτεί ελαττωματικό ή δεν ανταποκρίνεται στα διαφημιζόμενα χαρακτηριστικά, ο έμπορος οφείλει να το επισκευάσει, να το αντικαταστήσει, να μειώσει την τιμή ή να σας επιστρέψει τα χρήματά σας.

Αν αγοράσατε εμπόρευμα ή υπηρεσία διαδικτυακά ή εκτός καταστήματος (τηλεφωνικά, με ταχυδρομική παραγγελία, ή από πωλητή κατ΄οίκον) έχετε επίσης το δικαίωμα ακύρωσης της αγοράς και επιστροφής των χρημάτων σας εντός 14 ημερών, για οποιοδήποτε λόγο και χωρίς καμία δικαιολογία.

Περιπτώσεις για τις οποίες ισχύει η εγγύηση και η υπαναχώρηση από αγορά:

Εγγυήσεις και ελαττωματικά εμπορεύματα

Δωρεάν, διετής εγγύηση (νόμιμη εγγύηση)

Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ έχετε πάντα το δικαίωμα ελάχιστης διετούς εγγύησης χωρίς καμία επιβάρυνση.

Αυτή η διετής εγγύηση είναι το ελάχιστο δικαίωμά σας. Η εθνική νομοθεσία της χώρα σας μπορεί να προβλέπει πρόσθετη προστασία: ωστόσο, κάθε απόκλιση από τους κανόνες της ΕΕ πρέπει να είναι πάντοτε προς το συμφέρον του καταναλωτή.

Εάν εμπόρευμα που αγοράσατε οπουδήποτε στην ΕΕ αποδειχτεί ελαττωματικό ή δεν ανταποκρίνεται στα διαφημιζόμενα χαρακτηριστικά, ο πωλητής οφείλει είτε να προβεί στην επισκευή ή την αντικατάστασή του δωρεάν είτε να σας μειώσει την τιμή ή να σας επιστρέψει τα χρήματά σας.

Κατά κανόνα, μπορείτε να ζητήσετε την πλήρη ή μερική επιστροφή των χρημάτων μόνον όταν δεν είναι δυνατή ή ενδεδειγμένη η επισκευή ή η αντικατάσταση του προϊόντος.

Ενδεχομένως δεν δικαιούστε επιστροφή χρημάτων αν το πρόβλημα είναι ασήμαντο, π.χ. μια γρατζουνιά σε θήκη CD. Πώς να ζητήσετε επιδιόρθωση ή αντικατάσταση του εμπορεύματος, ή επιστροφή των χρημάτων σας

Η διετής περίοδος της νόμιμης εγγύησης ξεκινά με την παραλαβή των εμπορευμάτων.

Σε ορισμένες χώρες της ΕΕ, πρέπει να ενημερώσετε τον πωλητή για το πρόβλημα εντός δύο μηνών αφότου το ανακαλύψετε, διαφορετικά, μπορεί να χάσετε το δικαίωμά σας για εγγύηση.

Εντός έξι μηνών από την παραλαβή των εμπορευμάτων, θα πρέπει απλώς να αποδείξετε στον πωλητή ότι αυτά είναι ελαττωματικά ή δεν ανταποκρίνονται στα διαφημιζόμενα χαρακτηριστικά.

Αλλά, μετά από έξι μήνες, στις περισσότερες χώρες της ΕΕ πρέπει να αποδείξετε ότι το ελάττωμα υπήρχε ήδη κατά την παραλαβή των εμπορευμάτων, για παράδειγμα, δείχνοντας ότι το ελάττωμα οφείλεται στη χαμηλή ποιότητα του υλικού που χρησιμοποιήθηκε.

Ο έμπορος υποχρεούται πάντα να βρει μια λύση· σε ορισμένες χώρες της ΕΕ δικαιούστε επίσης να ζητήσετε αποζημίωση από τον κατασκευαστή.

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτών English στη χώρα σας μπορεί να σας ενημερώσει λεπτομερέστερα για τα επιπλέον δικαιώματά σας σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία και μπορεί επίσης να σας βοηθήσει αν έχετε πρόβλημα με είδη που αγοράσατε σε άλλη χώρα της ΕΕ.

Παράδειγμα: δεν γίνεται πάντα αμέσως αντιληπτό ότι τα εμπορεύματα δεν ανταποκρίνονται στις υποσχέσεις της διαφήμισης

Ο Μίρεκ παράγγειλε έναν φορητό υπολογιστή που φαινόταν να λειτουργεί καλά. Ωστόσο, μετά από ένα χρόνο ανακάλυψε ότι η μνήμη του ήταν κατά πολύ μικρότερη από αυτή που υποτίθεται ότι είχε.

Παρόλο που δεν διαπίστωσε αμέσως το πρόβλημα, και ο φορητός υπολογιστής εξακολουθούσε να λειτουργεί, εντούτοις δεν πληρούσε τα χαρακτηριστικά που του υποσχόταν η διαφήμιση του προϊόντος. Έτσι, ο Μίρεκ πέτυχε μερική επιστροφή των χρημάτων του από το κατάστημα.

Συμπληρωματικές εγγυήσεις (εμπορικές εγγυήσεις)

Τα καταστήματα πώλησης ή οι κατασκευαστές συχνά προσφέρουν συμπληρωματική εμπορική εγγύηση (που επίσης αναφέρεται ως εγγύηση προϊόντος), η οποία είτε περιλαμβάνεται στην τιμή πώλησης του προϊόντος είτε χρεώνεται επιπλέον.

Η συμπληρωματική αυτή εγγύηση σάς παρέχει μεγαλύτερη προστασία αλλά σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστά ούτε μειώνει την ελάχιστη διετή εγγύηση την οποία δικαιούστε πάντα σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ.

Ομοίως, εάν ένα κατάστημα σάς πουλήσει ένα νέο προϊόν φθηνότερα επειδή είναι «χωρίς εγγύηση», αυτό σημαίνει μόνο ότι δεν έχετε συμπληρωματική προστασία. Εξακολουθείτε να έχετε το δικαίωμα της δωρεάν διετούς εγγύησης για την περίπτωση που το προϊόν αποδειχθεί ελαττωματικό ή δεν πληροί τα διαφημιζόμενα χαρακτηριστικά.

Παράδειγμα: η διετής νόμιμη εγγύηση δεν μπορεί να μειωθεί λόγω της συμπληρωματικής εγγύησης

Η Κάρλα αγόρασε ένα πιστολάκι μαλλιών με εξάμηνη εγγύηση από τον πωλητή.

Όταν χάλασε μετά από οκτώ μήνες, το πήγε πίσω στο κατάστημα. Ο υπάλληλος του καταστήματος της είπε ότι η εγγύησή της είχε λήξει και ότι δεν δικαιούταν επιστροφή χρημάτων.

Η Κάρλα ορθώς του υπέδειξε ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ περί προστασίας των καταναλωτών, το εμπόρευμα καλυπτόταν από διετή νόμιμη εγγύηση και ότι η εξάμηνη εγγύηση που παρείχε ο πωλητής αποτελούσε μόνο μια πρόσθετη υπηρεσία.

Μεταχειρισμένα εμπορεύματα

Τα μεταχειρισμένα εμπορεύματα που αγοράζετε από έμπορο καλύπτονται επίσης από την ελάχιστη διετή εγγύηση. Ωστόσο, καμιά εγγύηση δεν καλύπτει τα εμπορεύματα που αγοράζετε από ιδιώτες ή σε δημοπρασίες.

Σε ορισμένες χώρες της ΕΕ, ο αγοραστής και ο πωλητής μπορούν να συμφωνήσουν σε εγγύηση μικρότερη των δύο ετών, αλλά όχι μικρότερη του ενός έτους. Αυτό θα πρέπει να καταστεί σαφές κατά τη στιγμή της αγοράς.

Ακύρωση παραγγελίας και επιστροφή αγορών

Προθεσμία 14 ημερών για ακύρωση και επιστροφή αγορών που πραγματοποιήθηκαν εκτός καταστήματος (στο διαδίκτυο, με τηλεφωνική ή ταχυδρομική παραγγελία)

Στην ΕΕ έχετε το δικαίωμα επιστροφής τέτοιων αγορών εντός 14 ημερών με πλήρη επιστροφή των χρημάτων σας. Μπορείτε να επιστρέψετε τις αγορές σας για οποιοδήποτε λόγο – έστω κι αν απλώς αλλάξατε γνώμη.

Η περίοδος «χάριτος» των 14 ημερών δεν ισχύει, μεταξύ άλλων, για τα εξής:

αεροπορικά και σιδηροδρομικά εισιτήρια, εισιτήρια συναυλιών, κρατήσεις ξενοδοχείων, κρατήσεις για ενοικίαση αυτοκινήτου και παροχή υπηρεσιών εστίασης σε συγκεκριμένες ημερομηνίες

τρόφιμα και ποτά που σας διανέμονται τακτικά - όπως γαλακτοκομικά προϊόντα από τον γαλατά εμπορεύματα που κατασκευάζονται κατά παραγγελία ή είναι σαφώς εξατομικευμένα - π.χ. κοστούμι ραμμένο στα μέτρα σας

σφραγισμένα μέσα καταχώρισης δεδομένων, όπως DVD, τα οποία αποσφραγίσατε μετά την παραλαβή τους διαδικτυακό ψηφιακό περιεχόμενο, αν έχετε ξεκινήσει την τηλεφόρτωσή του εμπορεύματα που αγοράστηκαν από ιδιώτη και όχι από επιχείρηση

συμφωνίες για επείγουσες επισκευές και συντήρηση - για παράδειγμα, εάν καλέσετε έναν υδραυλικό να επισκευάσει διαρροή σε λουτρό, δεν μπορείτε να ακυρώσετε την ανάθεση της εργασίας όταν έχετε ήδη συμφωνήσει στην τιμή. Παράδειγμα: δεν μπορείτε να αλλάξετε γνώμη για ορισμένα ήδη αγορών

Η Τζέιν αγόρασε μέσω διαδικτύου ένα εισιτήριο για τη συναυλία των U2 στην Ιρλανδία. Την επομένη διαπίστωσε ότι την ημέρα της συναυλίας θα έλειπε στο εξωτερικό και προσπάθησε να ακυρώσει την αγορά. Όμως, ο διαδικτυακός έμπορος αρνήθηκε να ακυρώσει την αγορά και να της επιστρέψει τα χρήματά της.

Πώς να ακυρώσετε μια αγορά

Η «περίοδος χάριτος» λήγει 14 ημέρες από την ημερομηνία παραλαβής των εμπορευμάτων. Ωστόσο, αν η λήξη αυτής της προθεσμίας συμπίπτει με αργία, η προθεσμία παρατείνεται μέχρι την επόμενη εργάσιμη ημέρα.

Πρέπει να ενημερώσετε τον έμπορο ρητά για την απόφασή σας να ακυρώσετε την αγορά. Δεν αρκεί να επιστρέψετε απλώς τα εμπορεύματα. Ο έμπορος οφείλει να σας προμηθεύσει με ένα υπόδειγμα δελτίου υπαναχώρησης , με το οποίο μπορείτε να τον ενημερώσετε για την απόφασή σας, χωρίς ωστόσο να υποχρεούστε να το χρησιμοποιήσετε.

Πρέπει να επιστρέψετε τα αχρησιμοποίητα εμπορεύματα εντός 14 ημερών αφότου ενημερώσετε τον έμπορο για την υπαναχώρηση.

Μπορείτε να συνδυάσετε την υποχρέωση ενημέρωσης του εμπόρου με την επιστροφή των εμπορευμάτων, π.χ., με την προσθήκη μιας γραπτής δήλωσης στα εμπορεύματα που επιστρέφετε ταχυδρομικώς, ή με αποστολή φαξ ή ηλεκτρονικού μηνύματος.

Ο έμπορος οφείλει να σας επιστρέψει τα χρήματα εντός 14 ημερών από την παραλαβή της δήλωσης υπαναχώρησης, αλλά μπορεί να καθυστερήσει την επιστροφή εάν δεν έχει λάβει πίσω τα εμπορεύματα ή απόδειξη για την επιστροφή τους.

Στα χρήματα που θα σας επιστραφούν πρέπει να περιλαμβάνονται και τα έξοδα αποστολής που πληρώσατε όταν κάνατε την αγορά σας. Ωστόσο, ο έμπορος μπορεί να σας χρεώσει πρόσθετα έξοδα αποστολής εάν έχετε ζητήσει ρητά αποστολή εξπρές.

Ο έμπορος πρέπει να σας έχει ενημερώσει για το ότι θα επιβαρυνθείτε με το κόστος της επιστροφής των εμπορευμάτων. Διαφορετικά, θα πρέπει να καλύψει αυτός το κόστος επιστροφής. Δεν υποχρεούστε να πληρώσετε κανένα ποσό για το οποίο δεν είχατε ενημερωθεί.

Για ογκώδη εμπορεύματα (όπως οι μεγάλες οικιακές συσκευές), ο έμπορος οφείλει να σας δώσει τουλάχιστον μια εκτίμηση του κόστους επιστροφής τους.

Ωστόσο, τα ογκώδη εμπορεύματα που αγοράσατε από κατ' οίκον πωλητή και σας παραδόθηκαν αμέσως πρέπει να παραλαμβάνονται από τον έμπορο με δικά του έξοδα.

193 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων
bottom of page